13.11.2020

Kun Coloplast alkoi valmistelemaan Tuki-palvelun käyttöönottoa Suomessa, olen itse ollut kommentoimassa Tuki-palvelun sisältöjä. Meitä oli siellä mun lisäksi useampikin avanneleikattu. Ja niinhän se pitäisi mennäkin, että itse avanneleikatut ovat mukana, kun tehdään heille suunnattua palvelua. Meitä oli siellä vähän eri puolelta Suomea, eri ikäisiä, naisia ja miehiä, ihan huippu ”kattaus” avaleikattuja😊

Minä kirjoittamassa blogia minun lempipaikassa, Caribian kylpylässä Kuva: Saulin kotialbumi 2020

Mun mielestä Tuki-palvelu on tosi hyvä! Miksi se on hyvä? No kun kyse ei ole pelkästään yhdestä asiasta, miten he haluaa meitä avanneleikattuja auttaa ja tukea, vaan tarjoavat Tuki-palveluun nettisivujen lisäksi asiakaspalvelua ja sähköposteja, joita ei tule liikaa, vaan just aika sopivasti ettei ala tuntumaan et kokoajan pommitettaisiin. Sitten tulee myös lehti ja tietysti myös säännöllisesti Avannetesti, jonka mäkin teen kerran pari vuodessa. Just tein sen Avannetestin ja siinä on vain muutama monivalintakysymys ja sen tekeminen kesti alle minuutin! Tuollaisesta mä pidän, että testit ja kysymyspatteristot on kevyitä, jotta niitä jaksaa tehdä. Avannetesti voisi jopa olla hiukan laajempikin, mutta parempi näin päin. Sitten kun testin on tehnyt ja lähettänyt, niin sieltä he vastaavat ja ehdottavat jotain matskuja luettavaksi / katsottavaksi. Kun mulla on ollut ajoittain iho-ongelmia avapohjalevyn alla, niin siihen liittyen tuli esim. terveen ihon opas, linkkejä avanteen hoitoon jne. Tästä linkistä pääset Avannetestiin, käykää kattomassa!

Mulle ei ole tullu missään kohtaa oloa, että jotain asiaa tyrkytettäisiin, sellainen antikaupallisuus on aistittavissa. Ennen omaa avanneleikkaustani, päätin etten hae mitään tietoa keskustelupalstoilta, kun siellä on liikaa subjektiivisia kokemuksia. Koska en halunnut mitään ennakkoluuloja tai kuvitelmia, niin etsin ns. neutraalia tietoa avanteesta ja elämisestä avanteen kanssa. Parhaimpia olivat avannetarvikkeita valmistavien firmojen materiaalit. Niitä oli silloin saatavilla ainakin Turussa avahoitajan vastaanoton edessä/odotustilassa. Silloin (2014) kun olisi ollut netissä tällainen Tuki-palvelu, niin se olisi ollut ihan loistavaa. Onneksi sellainen on nyt olemassa, josta on helposti löydettävissä neutraalia tietoa ja voi lukea/nähdä muiden avanneleikattujen kokemuksia. Ja kun ne on kuitenkin sellaisia, ettei ole mitenkään ylidramaattista suuntaan tai toiseen ja silleen suht positiiviseen ajattelutapaan esitetty, niin on mielekästä niitä katsoa. Tulevaisuudessa olisi kiva nähdä sivustolla myös uutta suomenkielistä ”vlogi”-tyyppistä matskua.

Nettisivuilla on itseasiassa tosi paljon tietoa tarjolla. Siellä on avanneleikattujen tarinoita vaikka kuinka paljon, sekä erilaisia ohjevideoita miten eri tyyppisiä avannesidoksia käytetään. Mun mielestä on kivempi katsoa paljon pikku videoita monista aiheista, kuin lukea pelkkää tekstiä. Mä saan siitä itselleni kyllä aika paljon tukea, kun näen ja kuulen muiden juttuja!

Sitten on erilaisten avanneleikattujen omia videoita, miten huollat tai vaihdat paksusuoli- tai vaikka virtsa-avannetta. Jännää nähdä miten toiset hoitavat omaa avannettaan, on niin erilaisia avanteita, erilaisia vartaloita missä ne avanteet on ja sitten vielä eri tuotteet ja että miten eri tavoin niitä voi laittaa. Siellä on paljon sellaista mitä mä oon itse ajatellut, jotenkin kiva huomata, että niitä juttuja on muillakin mielessä. On ollut mielenkiintoista lukea ja katsoa heidän ajatuksiaan. Tuntuu, että kaikki elämänalueet on siellä jollain tavalla esillä. Se Tuki-palvelun nettisivusto on kuin valtava opas avanteenhoidossa, elämässä avanteen kanssa.


Samaan aiheeseen liittyvät sisällöt